ジュエリー&ピープル Stelios Karantonas(ステリオス・カラントナス)ロンドンで活躍するギリシャ生まれのデザイナー

Stelios Karantonas(ステリオス・カラントナス) ロンドンで活躍するギリシャ生まれのデザイナー

「より少ないことは、より豊かなこと」という考えが、ギリシャ出身のデザイナー、ステリオス・カラントナスの作品を見ていて思い浮かんだ。最初は、ミニマリスト特有の繊細なところが目に付いた。適度に良い構成力と、アクセントに施されたカラーである。しかし、詳細に調べていくと、すべて円のように繋がっていて、始まりも終わりもないことがわかってきた。この途絶えることのない形状が、有機的でビジュアル的に興味深い。

カラントナスの関心は、可動性と多様性にある。ネックレスは長さだけでなく形を変えることもできる。リングは重ねてつけられる。幾何学的でシンプルな演出を好む一方、予想外のエレメントを絡み合わせ、見る者の感覚に訴えてくる。5つのメインのコレクションはそれぞれ異なるデザインの方向性を持ちながらも、共通点を持ち合わせている。フェミニンなミニマリズム、小細工のないジュエリー、繊細さや知性に満ち溢れたジュエリーである。

 

Q1 ジュエリーに情熱を傾けられる理由は何ですか?

A 無限の可能性です。ジュエリーは、洋服と組み合わせることでどんどん表情が変わる、その面白さに惹かれるのです。自分のジュエリーは、自分自身を表現するものです。

Q2 ジュエリーの世界に入ったきっかけは?

A 偶然です。観光の経営を学んだ後、何か地に足がついて継続的にできる仕事はないかと模索していた時、友人が金銀細工の技術コースに行っているのを知り、自分もその学校に入りました。3カ月後、初めての展覧会をしたら、地元で販売先が見つかったのです。

Q3 経歴を教えてください。

A ロンドンに来た時には、ギリシャですでに数回の個展を経験していました。さらにチャレンジしたいと思っていました。そんな時、ボーイフレンドがイギリスに住んでいたので、ジュエリーの歴史があり、競争の激しいロンドンでやってみようと。どれくれい自分の力が発揮でき、新鮮なものを打ち出せるのか試したかったのです。

Q4 自分らしいジュエリーとはどんなものですか?

A 特別なスタイルを持っているとは言わない。全般に個性が強く、ドラマティックなジュエリーが好きです。同時にミニマリズムにも惹かれます。

Q5 絶対に肌身離さずつけるジュエリーについて教えてください。どこで出会いましたか?

A 父の結婚指輪です。母がくれたものです。少し自分の好みに合うようにリメイクしました。ゴールドの指輪で、ダイヤモンドが輝いています。そのダイヤをブルーサファイアに取り替えました。

Q6 いつ事業を始めたのですか? 法人の設立は簡単でしたか、難しかったですか?

A 2014年にロンドンで会社の設立するまでにデザイナーとして2-3年の経験を積みました。会社を作るのは簡単でしたが、経営は難しい場面もあります。と言っても、最近はだいぶ様子が見えてきました。ジュエリーのデザインや作ることについては問題を抱えることはなく、いつも楽しくやっています。

Q7 経営は、ビジネスモデルを参考にしたのでしょうか? それとも感覚に基づいてでしょうか?

A 感覚で始めました。ビジネスの経験は全くないですから。ただ最初、お話ししたように、経営やマーケティングについての基礎は学んでいます。

Q8 簡潔に、ブランドのコンセプトを教えてください。

A エレガンス、ミニマリズム、多様性、オリジナリティ、継続的な実験。

Q9 ビジネスを成長させる秘訣は?

A 自分の作品に合う展示会によく参加します。ソーシャルメディアには積極的に新作を載せます。私が確信しているのは、ハイエンドなジュエリーを作ることでビジネスが動き出します。だからクオリティを重視しています。

Q10 ソーシャルメディアは事業に影響をもたらしていますか?

A 継続的にメディアで存在感を示すことは大事です。ビジネスの面だけでなく、インスピレーションにもつながります。Instagramには特に力を入れています。そこからはいくつかの注文を受けました。

Q11 ジュエリーに関する思い出を話してください。

A 何を話したらいいのか難しいですね。最高に素晴らしい思い出ができるのはこれからだと思っているので。

 

Q12 ミニマリズムへの興味について説明してください。

A ミニマリズムの考え方は私自身のように実質主義です。シンプルでエレガント、多様性があります。内側に強い力が込められています。

Q13 あなたの作品は、見た目はシンプルですが、強さがある。どうやってこのような作品を生み出しているのでしょう?

A 説明するのは難しいです。自分の自然な感覚なので。ひとつ言えるのは、私のジュエリーをつけた人が心地よく感じること。ジュエリーがその人の一部分になることを願っています。私にとってどの作品も意味があり、物質ではなく、大事な時間を共有するものです。

 

Q14 あのクオリティの高い書体風のデザインは、どこからイメージしたのですか?

A あれは、前から読んでも後ろか読んでも同じの言葉、パリンドローム(回文)です。始まりも終わりもないのが、面白いでしょ。

Q15 高度な技術を最も要した作品はどれですか?

A 「Queen Bee collection」の中片一方がパールで、もう一方がトルマリンのネックレスです。中心にパールがくるようにバランスを取るのが難しかったです。

Q16 なぜカラーストーンをアクセントに使うのですか?

A ミニマリズムのスタイルを形作るのに効果的だからです。作品に変化をもたらし、ラインを壊したりしません。

Q17 あなたの作品は、典型的なギリシャと言っていいですか?

A 私はギリシャのハルキディキとテッサロニキの中間あたりの地で両親に大事にされ、自然に育ちました。私の作品が子供の頃の記憶と繋がっていないとは、言えません。そういう意味で、私のジュエリーはギリシャです。典型的であるかどうかはわかりませんが。

Q18 ほとんどのコレクションには、自然の名前が付いています。スピリチュアルな要素が込められているのでしょうか。

A 先ほども話したとおり、自分のインスピレーションに従って制作しており、インスピレーションはコントロールできるものではありません。自然を愛する気持ちは強いけれど、いわゆるスピリチュアルなジュエリーではありません。

Q19 形が変わるネックレスや新しいリングのつけ方を提案していますが、それについて教えてください。

A 金属や宝石を用いてチャレンジするのが好きです。新しいものを作っていると、大きなコレクションになります。ジュエリーは退屈なものではあってはいけないのです。さまざまな洋服に合わせ、オケージョンに合わせてつけ替え、楽しめなくてはいけない。「Queen Bee collection」は、1本1本は個性的だけど、何本か重ねると違った表情になる、花にも見えます。

いつもイノベーティブで、オリジナリティに溢れる作品を作りたいです。人から「どうやってつけるの?」と聞かれたり、つけみて「つけ心地が悪そうに見えたのに意外ね」、「賢いアイデアね」とか言われると嬉しいです。

Q20 ファインジュエリーの分野におけるあなたの展望は?

A アイデアとクオリティの高いジュエリーを手がける革新的なデザイナーが次々に登場していることに、ワクワクします。一般的なジュエリーも好きですが、特にハンドメイドのジュエリーは大好きです。ファインジュエリーは、特別な時につけるのではなく、毎日、つけて楽しんでほしいです。そういうものを作っていきたいです。

最後に一言お願いします。ジュエリーのない世界とは?

モノクロフィルムですね。

Stelios Karantonas

The concept of ‘less is more’ is clearly evoked when looking at Greek designer Stelios Karantonas’s work. At first glance, the delicate pieces are minimalist in essence (just the right amount of components and colour accents), yet upon closer inspection, they appear to have the same quality as a circle; they have no precise beginning or end whilst still being finite. It is this lack of interruption that makes the jewels effortlessly organic and visually intriguing.

Add to this the backstory of Karantonas’s interest in kinetics and versatility, and you get necklaces whose length / shape can be adjusted, and rings that can be stacked. Stelios Karantonas’s renditions have a geometrical simplicity, which is offset by unexpected elements that challenge our perceptions.

Each of the five main collections explores different design approaches, yet they all share the same outcome: a feminine minimalism, as opposed to more brutalist forms of the concept. Jewellery with no fuss or frills, just brimming with subtlety and intelligence.

www.steliosk.co.uk

 

Q1 What makes you passionate about jewellery?

A The endless possibilities. I am always amazed, not only by the different ways in which you can design and wear jewellery, but also by the impact it has on the outfit it is combined with, which is extended to the person wearing it. I think that is the main reason why I choose to express myself through my jewellery and vice versa: my jewellery expresses who I am.

 

Q2 How did you come to be working in the jewellery field?

A To be honest, it happened by accident. I had just finished my studies in Tourism Management and was looking to start something else that would keep me on my feet and help me avoid being stagnant. One of my friends was taking silversmithing and goldsmithing courses at a local faculty and I decided to join him. Three months later, I had my first exhibition and immediately I found stockists in my hometown!

 

Q3 What is your background?

A When I decided to come to London, I had already had a few exhibitions in Greece and wanted a new challenge. My then boyfriend lived in the UK, which has a great tradition in this field, so I thought it would be interesting to come here and see what I could do in this market, how I could compare to creators here, how I could evolve and whether I could bring something fresh and original to the industry.

 

Q4  What type of jewellery person are you? 

A  I would not say I have a specific jewellery type or style. I love statement gems and dramatic style jewellery, but, at the same time, minimalism is one of my core values when choosing or designing jewellery.

 

Q5  What is the piece of jewellery you cannot part with? How did you come to own it?

A It is my father’s wedding ring, which I have slightly modified to suit my taste. My mother gave it to me. It is a gold ring, which used to have a brilliant diamond on top but I have replaced that with a blue sapphire.

 

Q6  When did you set up your business? Was it easy or difficult?

A I had been working as a designer for a few years before starting my own company in 2014 in London. It was easy to set it up but it can sometimes be challenging to manage. However, I think I am getting better at the management aspect of it. The part of designing and making jewellery has never really been a problem for me; that part, I have always enjoyed!

 

Q7  Did you follow a business model or just your instincts?

A It was clearly my instincts, since I had no previous business development experience. As I said above, though, I do have a background related to management and marketing, at least in theory!  

 

Q8 In a few words, can you describe the core concept of your brand?

 A  Elegance, minimalism, versatility, originality and constant experimenting.

 

Q9  How do you manage to grow your business?

A  I try to participate often in jewellery exhibitions that are relevant to the type of jewellery I create. I also try to be quite active on social media and constantly create new jewellery. I firmly believe that if you design original, high-end pieces, the business will eventually take off; therefore I always focus on the quality of my work.

 

Q10 Has the social media revolution had an impact on how you do business? A

A I understand that a constant presence on social media is essential, not only because it helps my business but because it is a never-ending source of inspiration for my work, too. That is why I try to be quite active, especially on Instagram, through which we have received quite a few orders.

 

Q11  What is the best memory you associate with ‘jewellery’?

 A  It is hard to choose. I like to think that the best memory is still to come!

 

Q12  How can you explain your fascination with minimalism?

A  It is practical, as I am. I like to keep things simple and elegant, but also versatile. I think there is great power in simplicity.

 

Q13  Although aesthetically simple, your jewellery is also striking. How do you achieve this? 

A  I do not think I can explain this easily, just as I do not control where my inspiration comes from. I suppose that it is related to the fact that I want people to feel comfortable when wearing my jewellery. I aim for the piece to become part of their being, as for me every piece has a specific meaning; it is not just material, it is a moment.

 

Q14  Where does the calligraphic quality of your work come from?

A It is funny you call it calligraphic, because I want my jewellery to be the equivalent of a palindrome. No matter which angle it is seen from, I want it to have the same ‘meaning’: I like it to be ‘read’ both ways, or any way – to not have a clear beginning or ending. I hope this makes sense.

 

Q15  What was the technically most challenging step in creating your pieces?

I would say that, technically the most challenging piece so far was the one-sided pearl and tourmaline necklace from my Queen Bee collection, as I needed to work with gravity in order to make sure the pearl would balance at the centre.

 

Q16  Why are coloured gemstones just accents?

A  Because they contribute to the minimalistic aspect of my pieces. The gemstone is there, it is a great detail that transforms the piece, but at the same time does not meddle with its geometry.

 

Q17  Is your jewellery quintessentially Greek? (Or how has your personal history informed your creations?)

 A  I grew up between Khalkidhiki and Thessaloniki, Greece. My parents naturally played a very important role in my life and my childhood was marked by proximity to nature. It is hard to discern which of my pieces is not the result of a distant memory, lodged in the back of my mind for a long time.

In that sense, my jewellery is Greek. I don’t know about ‘quintessentially’ though!

 

Q18  Most of the names of your collection refer to Mother Nature; is your jewellery spiritual?

A  As I said above, I do not control where my inspiration comes from; it can literally be anything I see, hear, feel, touch or taste at any time. That said, I do love nature and feel a strong connection to it but I would not call my jewellery spiritual, unless of course this happens subconsciously!

 

Q19  Can you explain why it is important for some neckpieces to be ‘transformable’ or for some rings to propose a new way of wearing them?

 A  I like to constantly challenge myself and explore new ways of manipulating metal and using gemstones; this naturally leads to experimenting, which often leads to the start of a whole new project.

I think versatility is one of the most important aspects of my jewellery and I always aim for that; I am a quite practical person too. I want people to not be limited or bored when it comes to combining my jewellery with different outfits or wearing them for different occasions. For example, the Queen Bee collection rings look quite impressive individually, but if one wears multiples together, they can become a statement piece, which also looks like a flower.

I like to be innovative and original, as it sparks my creativity. I love it when people take a look at my jewellery and ask ‘how does that work?’, ‘oh, is that a ring?’ or express their surprise after trying it ‘I thought this would be uncomfortable’, ‘That is clever’.

 

Q20  What is your vision of the fine jewellery field at the moment?

A  I am extremely happy to see plenty of new and innovative designers, ideas and high quality jewellery. I always have a soft spot for hand-made jewellery, without necessarily saying that I do not appreciate good quality jewellery in general. I also believe that fine jewellery should not be kept for special occasions only; they should be worn and enjoyed every single day, as an everyday luxury!

Please complete: ‘a world without jewellery would be like’ a black and white film.

Text=Olivier Dupon

Olivier Dupon is a 21st century tastemaker and author of Fine Jewelry Couture (2016), SHOE (2015), Encore! The New Artisans (2015, Floral Contemporary (2014), The New Pâtissiers (2013), The New Jewelers (2012) and The New Artisans (2011), all published by Thames & Hudson.

INSTAGRAM <https://instagram.com/olivierdupon>

 

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Stelios Karantonas