ジュエリー&ピープル Alessandro Sabbatini(アレッサンドロ・サバティーニ)カルティエに才能を引き出されたミラノのデザイナー

SABBA—年間、40点以上は制作しない、 かたくなに自身の美意識を追求する

今日、そして一つの輪の中で調和を強く求められるこの時代に、あえてどこのソーシャルメディアにも属さず、自身のブランドのHPも持たない稀有な若きハイジュエラー、それがアレッサンドロ・サバティーニ。ミラノ工科大学を2009年に卒業後、迷うことなくジュエリーの道へ。カルティエを含む大手ジュエリー企業勤務後、3年前にパリを拠点に独立、ブランド「SABBA」を立ち上げました。

ニューヨークのFDギャラリー、ロンドンのシンボリック&チェイスの2つの独立系ハイジュエリーギャラリーは起業時から彼の作品を独占的に販売しています。素晴らしい宝石のみを使用、有名なパリの工房で最高級の品質を作り出すためにも、1年に40点以上は制作しないことを常としています。彼のダイヤモンドやカラーストーンを使ったゴージャスな作品、そしてチタンを使ったシンプルなラインはほかの追随を許しません。

Q1 ジュエリーデザインに情熱を向けさせるものは何?
A 僕は特に石への思い入れが強い。石の美しさを際立たせることで、身に着ける人の美しさも強調させることができると思う。

Q2 ジュエリーで身を立てようと思ったきっかけはいつ?
A 僕は、いつもイタリアの絵、特にボッティチェリ、ダ・ヴィンチ、ラファエロといったルネサンスの巨匠たちの作品に魅了されていた。そして彼らのキャンバスの中に描かれていたジュエリーにも惹きつけられていた。ある日、母に連れられダイヤモンドの展示会に行った時、まさに今まで見ていた絵に描かれていた実物を見た。その瞬間、ジュエリーデザイナーになりたいと思った。

Q3 ジュエリーに対して自分をどんな人間だと思う?
A 終日身に着けていられるゴールドジュエリーも、王室の宝石も好き。僕は宝石全般が好きで、それを着けている人たちも好きだ。

Q4 仕事の上で「本物」と認められる重要な点は?
A 僕にとって、宝石とは本物の石でオリジナルのデザインで制作されていること。2つの要素のどちらが欠けていても本物とは言えず、商品、美しさの双方において宝石としての価値がないと考える。

Q5 ジュエリー制作の中で一番良い思い出は?
A 顧客に会って、自分のデザイン画を見せる時。そして彼らが、完成した作品を身に着けるのを想像しながら楽しんでいる様子がわかること。

Q6 今のあなたがあるのは、あなたのどんな性格によるもの?
A 根気強さと几帳面さかな。

Q7 あなたが宝石を選ぶのか? それとも宝石があなたを選ぶのか?
A 僕が宝石を選ぶ。ただ、即座に決めることはしないし、また同時に大量に買うことは難しい。自分の作品には、1つの宝石を厳選している。自分で探し求めていた石だと確信できた時こそ、制作に取りかかれる。

Q8 SABBA制作の哲学を一言で言うと?
A 女性らしさと着け心地の良さが組み合わさった途方もなく静謐なジュエリー。

Q9 制作において自分のしたいように、実験的なものを作るか、それとも常にルールに従うべきか?
A 実験は大変重要だと思うが、人の嗜好やスタイルと調和させることは非常に難しいと思う。嗜好やスタイルこそが僕が従うルールだ。

Q10 デザインに何かイタリアらしさを取り入れているか?
A イタリア人は、古代ローマ時代から石を使っており、それは特にカメオに見られる。作品の1つ「アゲートリング」の石の枠に使っているアゲートがそうだ。

Q11 制作を開始したばかりの頃と今とでは変化や進化はある?
A 美意識は変わっていない。最初の作品が好きだし、今、制作しているものも共通性がある。美的感覚というものは、僕は人の特徴の結果と考えていて、その人の内側から出てくるもの。だからこそ、変わらないということを前向きにとらえたい。

Q12 ハイジュエリーには珍しいチタンをなぜ使うのか?
A チタンはゴールドやプラチナに比べ新しく、制作の際に融通も利きやすい金属だ。サイズやデザインにおいて自由にイメージを膨らませることができる。

Q13 あなたにとってSNS(ソーシャルメディア)とは?
A 今日、SNSの影響を受けないでいることは不可能だろう。同時に自分が属したい場所をどこまで拡大するか選択することもできる。だからこそ、注意はしているよ、特に顧客のプライバシーや機密事項にはね。

Q14 高級ジュエラーとしての自分の立ち位置は?
A 僕は、コンテンポラリージュエリーのデザイナーの中に愛し、尊敬してやまない人が何人かいる。彼らがそうであるように、僕も宝石の歴史に足跡を残すことができればと思っている。

Q15 あなたの作品を買いたいコレクターがいたら?
A 手っ取り早い方法としてどんな色、形が好きなのか聞く。それからサロンに招いて、一番似合うと思うジュエリーを見てもらう。

Q16 今の高級ジュエリー業界におけるビジョンは?
A 情報取得が可能でしかも過多な時代、高級ジュエリーの顧客は、個性的でオリジナルあふれる作品を探している。しかもそれは希少石を使用、素晴らしい職人技能をもち、唯一無二であることが求められると思う。

Q17 あなたの作品のコレクターを一言で言うと?
A 生産数が限定的で、個性的、細部に至るまで情熱を注いだ作品を愛してやまない人たち。

Text=Muramatsu Chihiro

www.symbolicchase.com

www.fd-gallery.com

 

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パール、ダイヤモンドのイヤリング。

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アンバー、ダイヤモンドのイヤリング。

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ジェイド、サファイアのイヤリング。

Independent High Jewellers Alessandro Sabbatini

In this day and age of maximum pressure to communicate on a loop and to appear on all media platforms, as if this was the be all and end all of any successful venture, meet the rare young high jeweller who unapologetically does not appear on any social media, plus does not run a website for his sought-after brand, SABBA. This is non-conformist confidentiality at its best. Right after graduated from the Polytechnic School of Design in Milan in 2009, Alessandro Sabbatini joined a jewellery workshop; a long-time dream of his after he attended a diamond exhibition at the age of 15. Major jewellery houses, including Cartier, quickly recognised his talent and soon employed him. Based in Paris, he decided to fly solo and launch his brand SABBA three years ago, and with the immediate support of two eponymous independent high jewellery galleries FD Gallery in NY City and Symbolic & Chase in London, who have both been exclusively selling his jewellery ever since. Creating no more than forty pieces each year allows the artists to handpick only great gemstones as well as spend time achieving the best quality possible with the involvement of renowned Parisian ateliers. His aesthetics play on cascading, towering, shooting or blooming forms with diamonds, coloured gemstones and pearls shining all together or on their own; and his use of titanium is simply second to none.

 

Olivier Dupon – What makes you passionate about jewellery design?

Alessandro SabbatiniI am especially passionate about stones and what can be done to emphasise their beauty and, therefore, the beauty of the person that will wear them.

OD – Have you had a defining moment / an epiphany that prompted your career?

ASI have always been attracted to Italian painting, especially Renaissance masters like Botticelli, Leonardo da Vinci and Raphael and I admired the jewels depicted on their canvases. One day my mother took me to an exhibition of “diamonds”. There I found out that the jewels I was used to seeing in the paintings were real objects and I think that was the moment I realised I wanted to become a jewellery designer so that I could draw them myself.

OD – What kind of jewellery person are you?

ASI am the kind of person who likes the Crown jewels as well as gold pieces that one can wear during the day. I like jewels in general and I like people who wear them.

OD – What is the importance of ‘authenticity’ in your work?

AS For me jewels must be made of real stones and original design. If one of these two elements is not genuine then the jewel loses its commercial and aesthetic value.

OD – What is the best memory you associate with your creations?

AS Every time I have the opportunity to meet a client and show my drawings and he/she begins to imagine him/herself wearing it.

OD – What personality traits do you have that has led you to where you are today?

ASI think perseverance and precision.

OD – Do you choose the gemstones or do they choose you?

AS I choose my gemstones but I am not a quick chooser and I am not able to buy many at the same time. That is why each single gemstone has been individually selected; I want to be sure that it is the one I am really looking for and that I can design something with it.

OD – How would you yourself best describe SABBA’s creative philosophy?

AS I think SABBA jewels combine both femininity and wearability with a touch of quiet contained craziness.

OD – Is it possible to totally free-flow / experiment or does one always need to follow rules?

AS I think it is very important to experiment but what is most difficult is to experiment in harmony with one’s taste and style, which is the number one rule I follow.

OD – Is there anything in your designs that makes them quintessentially Italian?

AS There is a stone that Italians, starting from ancient Romans, have used especially to make cameos: the agate. I use it as a frame for my precious stones in what I call my “agate rings”. Its neutral colour helps to highlight diamonds and coloured stones whilst being feminine.

OD – How have your work aesthetics changed/evolved since the beginning?

AS I do not find that my aesthetic has changed that much. I love my first pieces and I find they are in accord with the ones I am making at the moment. I think aesthetics is the result of many personal traits; it comes from inside yourself and that is why I believe it is positive that it does not change that much.

OD – The way you use titanium is particularly original. Can you tell us more about your approach to unconventional high jewellery materials?

AS  I consider gold and especially platinum as “serious” metals. They have been used for hundreds of years (gold for thousands) and sometimes I find it difficult (but not so often) to unleash my creativity with those metals. Titanium is different since it is a relatively “novel” metal and therefore I feel free to explore it possibilities in size and design.

OD – In this day and age of ultra availability and immediacy (social media), how can one preserve confidentiality and rarity?

ASI find that it is impossible not to be part of the social media flow today. I also think that the only option is to decide to what extent you want to be part of it. That is why I am always very careful with it, especially when it comes to the privacy and confidentiality of my clients.

OD How are you positioning yourself in relation to other independent private high jewellers?

AS I regard myself as an admirer of some contemporary jewellery designers who I truly love and respect. I do hope that I will be able to leave my footprint in the history of jewellery as some of them have.

OD When it comes time for a collector to buy one of your jewels, how would you advise them to choose?

AS I usually go for the easiest way, that is asking which colours and shapes they like most. Then I invite them to wear the ones I think suit them best. When they find what they are looking for, you can immediately tell from their gaze, a bit like falling in love with someone…

OD – What is your vision of the high jewellery field at the moment?

AS I think that in these times of availability and excessive information, high jewellery clients are looking for unique and original pieces that are made with rare stones and excellent craftsmanship and are therefore one of a kind.

OD – Without naming names, how would you best describe people who collect from you (this includes royalty, A-listers and very wealthy individuals)?

AS  I would describe my clients as people who are looking for new unique designs, which are realised with the highest quality, i.e. Parisian craftsmanship and exceptional materials. This why, like me, they prefer to buy from independent brands where they know there is a limited production and a very high attention to and passion for detail.

Text=Olivier Dupon

Olivier Dupon is a 21st century tastemaker and author of Fine Jewelry Couture (2016), SHOE (2015), Encore! The New Artisans (2015, Floral Contemporary (2014), The New Pâtissiers (2013), The New Jewelers (2012) and The New Artisans (2011), all published by Thames & Hudson.

INSTAGRAM <https://instagram.com/olivierdupon>

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ダイヤモンド、チタンのイヤリング。

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ペアシェイプのブルーダイヤモンド、アゲート、ダイヤモンドのリング。

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ダイヤモンド、パールのイヤリング。

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カボションのエメラルド、ジェイド、ダイヤモンドのリング。

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ゴールド、バゲットダイヤモンドのイヤリング。

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Alessandro Sabbatini