ジュエリー&ピープル Tomacz Donocik(トーマス・ドノチック)「二重性」をデザインのベースに創作

ポーランド、ウィーン、そしてロンドンへ。 生活環境の変化が育んだ斬新な発想

ロンドンを拠点に活動するジュエリーデザイナー、トーマス・ドノチックの作品をひとつ上げるとしたら、最新作「ステラ」です。アメリカのアーティスト、フランク・ステラへのオマージュとして作られたコレクションです。ミニマリストで抽象的である点は、前作「エレクトリック・ナイト」と共通していますが、「ステラ」はホワイトアゲート、ヘマタイト、ピンクオパール、ダイヤモンドを使ったパステルカラーが特徴で、さらに鋭いラインと柔らかなライン、光沢と透明感が際立ち、バゲットカットを用いてインビジブル.セッティングという手法がとられています。

「ステラ」はドノチックのこれまでのコレクションの中で最も内省的なものを映し出しています。

「私はポーランドのカトヴィツェで生まれ、ウィーンで育ち、18歳でロンドンに移り住みました。1980年代のポーランドの悲惨な記憶に対して、ウィーンの思い出はロマンティックです。穏やかさと厳しさ、女らしさと男らしさという極端に違うデザインを追い求めるのは、子どもの頃の境遇の変化が影響しているのだと思います」とドノチック。

二重性は彼の作品の核を成しており、紙に描くデザイン画(2D)から立体(3D)になるまで、自然に作業が進む秘訣です。

「ジュエリーの制作が非常に面白いのはどのプロセスもクリエーティブであり、2Dと3Dが完全に一致しなければならない点です。

充実感を得られる仕事です」

ドノチックは、“ジュエリーデザイン”を専門にしたアーティストであると、自身を説明します。

美大で絵画とインスタレーションを、さらに専門学校でジュエリー、金銀彫金技術を学び、そして2008年起業しました。

アーティストからビジネスへと活動を広げたドノチックはビジネスの現場で多くのことを吸収して成長していますが、厳しさも感じ取っています。

「デザイナーであり、メーカーであり、コミュニケーション・スキルも必要、デキル販売員にならなくてはいけない、仕事を一緒にする人々にアイデアを上手に伝え、またブランドの代表としての顔を持つ、すべての業務を完璧にすることは難しい」

ドノチックのビジネスのやり方は着実です。販売を重視し、投資家には頼りません。

「お金の管理をきちんと行い、何に投資すれば最も有益であるかチェックしています。しかし何と言っても、売上げを伸ばす要は、クリエーティブであることと、クラフトマンシップです」

ドノチックは世界中のソーシャル・メディアで露出することも重視しています。

「ソーシャル・メディアでは目新しさばかりが強調されて、消費者はじっくりと良いジュエリーを見る行為をしなくなるけれど、それも仕方がない。消費者はそれに慣れきっているし、時間がかかりすぎるものは敬遠される時代だから」

美と愛をテーマにしたジュエリーは、ジェンダーを越えて確かな目を持つ人々に支持され、ドノチックの他のコレクションには批判的な人々も夢中にしています。

ドノチックの素材の好みも少しずつ変化していますが、レザーとエメラルドは彼の作品には不可欠です。最近は素材の選び方よりも、どのように配置するか対比させるかが興味の対象です。中でも屋根をイメージした、宝石が動くカクテルリングは、最大の“チャレンジ”と言えます。

「忍耐して創造したジュエリーが完成した瞬間、その時受ける感動は大きい。いつも未曾有のものを生み出したいと思っているけれど、新しいものは必ず過去のものを継承している。その繰り返しで、新しいものはまた素晴らしい記録を残すのです」

Tomacz Donocik

If there was one collection from London-based jewellery designer Tomacz Donocik that would fully embody his vision, it is certainly his latest, Stellar, squarely an homage to American artist, Frank Stella. Although a minimalist and abstract collection in the same vein as the previous Electric Night collection, Stellar celebrates delicacy thanks to the pastel colour block made of white agate, hematite, pink opal and white diamond – a play on high refraction versus soft refraction, opaque and translucent invisibly set baguette-cut stones.

This is probably one of Donocik’s most introspective collections so far: “I was born in Katowice, Poland, and raised in Vienna, before coming to London at age 18. I remember being introduced to the very romantic city of Vienna having come from the more brutal Poland of the 80s. That personal history makes me strive for the contrast between softness and harshness, femininity versus masculinity in my designs”, Donocik says.

This duality is indeed a core ingredient in his work, as well as the reconciliation between 2D and 3D. Both form the framework of an artistic creation: from the initial planning on a flat surface (paper) to the final sculptural outcome, where the latter is inseparable from the former. “What makes me passionate about jewellery is that its creation is a very complete creative process. It combines both 2D conceptual creation and 3D making. So creating a jewellery piece through all the stages from the design concept to the actual making gives me a great sense of fulfilment”, he adds. Besides, Donocik has always considered himself as ‘an artist who specialises in jewellery design’. When he was in college at Central St Martins in London he experimented with different courses. “My initial background was painting and installation art, 2D designing along with 3D art creation. So when I found out that jewellery creation covers both creative processes, 2D creation (drawing, sketching) and 3D (jewellery making), I felt immediately drawn to it and to all the stages of jewellery creation”, he explains. So after the foundation courses, he decided to embark on a BA course and later a Masters at Royal College of Art in Jewellery, Silversmithing and Goldsmithing.

Having developed a business model, which he refined over time, Donocik eventually set up his business in 2008. He says that following his instincts was the driving force, the business model being just a starting point. “In practice I have always allowed my business to evolve as I was learning by operating the business”, he notes. Donocik also acknowledges that the difficult part resides in having to “be a master in every discipline, and not only the creative ones. It is not enough to be a good designer or maker. You need to have great relationship skills, to be a good sales person, to manage to attract key talents to work with you. To create a powerful and strong business you need to learn to communicate your ideas to the people around you and delegate to the people working for you”, he points out.

The way his business operates is very organic, as it relies on sales rather than on external investments. In other words, Donocik has learned how to run a very tight ship, and crucially how to make things happen without external funding. “I learnt what things cost and I can make the right decisions and invest my money and my time in the most effective tasks. How I manage to grow sales is largely thanks to the creativity and craftsmanship that goes into my jewellery pieces”, he says.

Donocik also credits social media for giving him exposure and visibility across the world.

“However it has also created an unhealthy hunger for novelty, which make people forget to take the time to look at the beauty of things, of jewellery pieces. People are so used to seeing new things all the time that they don’t appreciate the beauty of creations that take time to come to life”, he ponders.

Strong universal themes such as beauty and love are idealised in both women’s and men’s pieces (there is a specific couture collection for men) so much so that connoisseurs from either gender, who seek precious jewellery off the beaten track, rave about Tomasz Donocik’s work. Preferred materials continuously change although leather and emeralds always plays a big part in what he does; that said Donocik believes that it is not the material that makes the piece but rather the juxtaposition and clash of different materials. The use of kinetics – roof top inspired cocktail rings with one layer of gems freely lifting from its base with each movement of the hand, or the tour de force seen in the Illusion ring – are the most challenging illustrations to date.

Every time I create something new, which has required perseverance, dedication and creativity, the best moment is when it comes alive”, he enthuses. “I always strive to create something new, unprecedented. In fact, every new creation supersedes the previous one, so I have a new best memory for every piece that comes to life.”

www.tomaszdonocik.com

Text=Olivier Dupon

Olivier Dupon is a 21st century tastemaker and author of Fine Jewelry Couture (2016), SHOE (2015), Encore! The New Artisans (2015, Floral Contemporary (2014), The New Pâtissiers (2013), The New Jewelers (2012) and The New Artisans (2011), all published by Thames & Hudson.

INSTAGRAM <https://instagram.com/olivierdupon>

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