ジュエリー&ピープル Loren Nicole(ローレン・ニコル)古代と現代を行き来しながら、プリミティブな方法で創作するアルチザン

考古学を基礎に、ジュエリー制作の道へ

ローレン・ニコルは、トレジャーハンターか、タイムトラベラーか。網をかけるように過去の多様な資料をかき集め、高度な技術でジュエリーを作り上げていきます。エシカルであることも創作のポリシー。

彼女は、繊維の保護活動からキャリアをスタートしました。「私は考古学を学び、先コロンブス期の繊維について研究していました。私のジュエリーのテクニックやデザインにはその時に得た知識が生かされているのです」とローレン。

リサイクルのメタルを採用し、協力会社もエシカルに則した鉱山会社や研磨会社を選んでいます。「ちょっとしたこだわりですが、ジュエリーの製作に電気を使用しないのです」

ローレンは古代文明、ヘレニズム、バビロニア、エトルリア、古代エジプトへと旅します。そしてそうした時代を回想させるジュエリーをハンドメイドで、現代的に作ります。見かけだけでなく、古代のテクニックを再現するのも特徴。「エトルリア・コレクション」のメインピースには古代エトルリアのブレスレットに見られるフィリグリーを、「ヘレン・コレクション」では古代ギリシャのグラニュレーション(粒金)などを採用しています。

「グラニュレーションは純金や純銀をミクロの球体にして金属に接合し、ワイヤーで多様な模様を描きます。チェーンもハンドメイドです。一定の古代の技術を復元したゴールドスミスの資料を参考にしたり、私自身も博物館の収蔵されているいろいろなチェーンを見て、研究するのを楽しんでいます。織物技術に共通することも多く、分析しやすいです」

伝統工芸に対する強い興味に引っ張られて世界を旅しているうちに、人生を変える出会いがありました。その一つがボランティア活動で過ごしたボルネオ島で習ったダヤク・ブレスレットです。

「私はインドネシア語ができないし、編み方を教えてくれた人は英語が分からなかったけど、楽しかったです。ダヤク族の人にとって編むことは重要な文化です」

ダヤク族が植物を使って編む方法を、ローレンは貴金属に応用して自分の作品を作り出しました。編み方を教えてくれたお礼に、ローレンは、新作ジュエリーの売上げの一部を“オラウータン・ファウンデーション・インターナショナル”に寄付することを決めました。

さらにローレンは次のことを強調します。

すべてのジュエリーを、自分自身の手で制作すること。古代のものから人間らしさが見いだされること。非常にシンプルに作っていること。そして、ジュエリーは複雑であるべきではないと考えていること。

「私のジュエリーはクラスプをできるだけシンプルに作っています。着ける人には自分で調整してもらいます。とてもシンプルな構造にしているので、ブレスレットも自分で素早く着脱できるのです」

純金を最大限に使い、宝石は二の次、水晶を彩りに添えたりします。水晶の研磨以外は自分で行います。

「時間がかかりましたが、昨年、いくつか注文があり、ようやくコレクションが完成しました。制作のすべての工程を自分ですることが、モチベーションになっています」

ローレン・ニコルのジュエリーは、モダンで温かく、オーガニックで、グラッフィックな表現も巧みです。タイムレスで、ポエティックで、カルチャー的な響きも感じられます。ラインの美しさは古代を彷佛とさせつつ、現代的でもあり、彫刻的なフォルム、簡潔な色に惹き付けられる人が多いのです。

LOREN NICOLE

Like a treasure hunter / time traveller, Loren Nicole trawls through the past, transforming its mysteries into highly crafted tokens with solid ethical guarantees. A major clue to her new jewellery vocation (her business is nearing its first year) is to be found in her former career as a textile conservationist. “My studies and intended career path was in archaeology, focused on Pre-Colombian textiles. As a result, my knowledge of weaving has greatly influenced my jewellery techniques and designs”, Loren says.

Conservation extends now to her using recycled metals and working very closely with a couple of gemstone dealers who go above and beyond to source materials from mines and cutters practicing ethical labour practices. “As a fun titbit, nearly the entire collection is produced without the use of electricity”, she adds.

 

With this initial passion and ethos in mind, she revisits ancient cultures – e.g. Hellenic, Babylonian, Etruscan, ancient Egyptian – by sculpting handmade jewellery that acts as a visual metaphor for modern antiquities. And it is not just the look of the pieces; their construction itself is a tribute to ancient techniques in that each collection heralds a specific savoir-faire from that specific ancient culture. As a case in point, the Etruria Collection stars a filigree pattern interpreted from an ancient Etruscan bracelet. The same goes for the Hellenes Collection that uses ancient Greek techniques such as granulation. “Granulation requires high karat yellow gold or fine silver precious metals in which small spheres, micro granules, and wires are arranged in patterns and fused to the surface of another metal form”, Loren explains. There is also her love for hand making chains. “Fortunately there have been other goldsmiths to map out the manual on how to make certain ancient chains, but it is incredibly fun to study chains in various museum collections and go home and experiment. I believe I immediately connected with this technique because it is so similar to weaving and textiles”, Loren suggests.

Her unbridled curiosity for traditional crafts led her to travel and experience life-changing encounters. One of which was the time when she learned how to make woven Dayak bracelets while volunteering in Borneo. “I knew absolutely no Indonesian and the men knew no English, so there was lots of laughing every night as a I struggled to learn how to weave these bracelets that are second nature to them. I also love when men are the weavers in a culture”, she recalls. Loren is nearly done translating a plant-based design into metal, so she asks that we keep an eye out for “some new pieces that will be supporting the Orangutan Foundation International.”

It is also important to stress that every single piece is handmade by Loren herself. An intuitive artisan / historian / artist, Loren revels in replicating the human-charged aspect of historic pieces as seen above. For instance, there is an inherent simplicity in the way the pieces fasten; just that detail alone evokes ancient jewellery. She says she doesn’t see a reason to complicate this element since the jewellery is simple and the hook is just as important to the design as the front of the piece. “I will make a hinge or box clasp if I am unable to come up with a simpler solution that does not look visually appealing, but that is very rarely the case. Clients definitely have to adjust, but ultimately end up enjoying the simplicity. What is better than being able to fasten your own bracelet without much effort?” Loren muses.

Moreover she preserves the raw brilliance of high carat gold and opts exclusively for gemstones that ignite the latter (fiery topaz) or rock crystal for it is a natural canvas for pictorial engraving.

There is no subcontracting of the labour-intensive processes (except for the rock crystal bespoke carving); it is a sole practitioner venture and this alone should be reason enough for Loren Nicole’s work to be praised.

It has been a gradual process from selling one off pieces while I was learning, to receiving a few commissions and finally to last year, with the launch of a full collection. It brings me joy, but it is not easy”, Loren shares. “I am responsible for making every piece by hand and having to find the motivation on difficult days to push through to the next order or project.”

Each piece is veiled with a modern warmth, which balances organic and graphic attributes. They are timeless, charged with great poetic and cultural resonance. The purity of the lines is a tribute to ancient aesthetics but also testimony to modernity, whilst the sculptural forms and chromatic simplicity awaken our senses.

www.loren-nicole.com

 Text=Olivier Dupon

Olivier Dupon is a 21st century tastemaker and author of Fine Jewelry Couture (2016), SHOE (2015), Encore! The New Aritisans (2015), Floral Contemporary (2014), The New Pâtissiers (2013), The New Jewelers (2012) and The New Artisans (2011),all published by Thames & Hudson.

INSTAGRAM 〈https://instagram.com/olivierdupon

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Single Side Beechnut bangl

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Etruscan Collection collar

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Granulation Dome Pendant

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Open Ziggurat bangle

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Various ring collections

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