注目ブランド CADAR  ニューヨークの一流デパートを 納得させたブランディング

自分の婚約指輪をヒントに、 ジュエリービジネスに進出

貴金属で模様を表したい時、レース風のデザインにすることがよくあります。アルチザンは貴金属に彫りを刻んだり、空間をあけたりして薄い織物のような状態にします。あるいは金属が微妙に動くように仕込むこともあります。ミカル・カダールのジュエリーの製作は後者のやり方です。

「私は、キャリアを服飾からスタートしたので、ハイエンドなファッションデザイナーが仕事に向かうような方法で、ジュエリーデザインを考えます。最高峰のクオリティ、クラフトマンシップを目指しており、6カ月ごとに新作を発表し、その中には必ず大きなもの、小さなもの、デイタイム、イヴニングの作品を含めます」とミカル。

ニューヨークを拠点に活動するミカル・カダールは2014年、「光、水、花」というみずみずしいテーマでデビューを果たしました。

「最初の年は、ブランドのコンセプト作りに取り組みました。翌年はアポイント制でオーダーを受けて製作しました。2016年は記念すべき年でした。バーグドルフ・グッドマンで販売が始まりました。まさに夢が叶った、という感じでした」

ミカルの夫がCEOとして会社を指揮し、彼女は作品の製作に集中するようになりました。

カダールは、デビュー当初から強いヴィジョンを持ってスタートしました。あらゆるパーツが動き、スクエアなフォルム、ゴールドにはホワイト&ブラックダイヤモンドが輝く、ミニマルなジュエリーです。「ジュエリーを柔らかく、液体のように動くものにしたかったのです。18カラットのイエローゴールドとダイヤモンドの組み合わせが最高に好きです」とミカル。

計算された幾何学的なフォルム、流動体のような構造がカダールの特徴。曲線の部分、動く箇所にもマイクロパヴェセッティングでダイヤを敷き詰めています。

「カダールは光や動きを取り込みながら、建築を想起させるフォルムを追求しています。大胆で、よけいな装飾のないミニマリズム、細部に施された美のエレメント、全体のプロポーションを重視しています。アールデコ、アールヌーヴォー、スピリチャル、そして日本美術の影響も受けています」

ジュエリーの製作を始めたのは、自身の婚約指輪を未来の夫と探している時でした。どれも同じようなものばかりでどうしようかと気に入ったものが見つからずにいた時、ひらめいたのが、コレクションの一つとなった「TU リング」です。ソリテールに別のリングを重ねる斬新でなおかつクラシックなデザインです。

それからというもの、夫婦はジュエリーの製作を開始し、ブランディング、メディア、イベントヘの露出、PR、広告などを通して、ビジネスを拡大しました。

その中でも一番の影響力となったのは顧客です。特にセレブリティ、女優、スタイリストといったエレガントでグラマラスな女性たちは、カダールのジュエリーの評判を高めてくれました。

CADAR

When it comes to blurring the boundaries between metal and textile, jewellery has the art of lace making in gold, where the artisan drills and pierces the metal to create openings and slowly creates a gossamer-like surface. Then there is another approach that uses kinetic elements instead to make the gold parts behave as if they were akin to textile. It is this latter style that Michal Kadar the founder of CADAR fine jewellery has chosen. “Coming from the fashion world, I approach jewellery design with the methodology of a high-end fashion designer: it begins and ends with excellence in quality and workmanship. I design a new collection every six months, and each includes small and larger pieces for day and evening”, she says.

Michal launched CADAR in 2014 with three collections that refer to vital elements – Light, Water and Bloom. “During the first year we developed the brand concept. Then the following year we began to sell the line by private appointment. 2016 was a banner year for us: Bergdorf Goodman brought CADAR into their jewellery salon, which was a dream come true”, Michal shares. The team includes her husband, who serves as CEO of CADAR and focuses primarily on the business side, while Michal dedicates her energy to the brand and the product.

CADAR is one of those jewellery brands that has benefited from a very strong vision from the start: each piece moves one way or the other, and the chromatic palette is squarely minimalist with yellow (gold), white and black (diamonds). “The movement of my jewellery makes it softer and more fluid. I try to work with metal almost like I used to work with fabric”, she says. “Besides, every piece is made with 18K yellow gold and the highest quality diamonds. This is my favorite palette. I love the combination of the two – a meeting of old and new, of east and west. It’s a classical approach, yet it still feels fresh to me.”

Combining clean-cut geometric forms with skillfully engineered movement, CADAR suggests a world of fluid structures. The rare angular edges are offset by curves, delightful micro-paving and mobile parts. It is innovative craft that sparks curiosity: the diamond-paved arches that flick from one side to the other while hovering over a central black or white diamond in the ‘Duality Ring’ from the Water collection; the white gold solitaire ‘Tu Trio Engagement Ring’ from the Bloom collection nestles in a floral jacket made of yellow gold; or the splendid ‘Reflection Chandelier Necklace’ from the same collection that has no front or back, is a symmetrical cascade of black diamond briolettes, each punctuated by a pear shape diamond.

CADAR pays homage to the architecture of the body by capturing light and expressing movement. Our design ethos is based on purity of form. Bold minimalism, elemental beauty, proportion and balance are core principles. The pieces are highly symbolic with reverence for the elements, while embracing subtle visual references including Art Deco, Art Nouveau, spiritual geometry and Japanese artistic motifs”, Michal says.

It all started when Michal and her husband were looking for an engagement ring, and the realisation that all the designs they saw all looked boringly similar. “I imagined a unique piece that would evolve with me while remaining classically beautiful over the years. The ‘TU Ring’ – the concept of creating a jacket for a solitaire – was born from this process, and my vision for a line of fine jewellery soon followed”, Michal recalls. They have managed to grow the business by following a few parallel paths, including building brand awareness through social media, events, public relations, and advertising, and by cultivating new relationships. “Above all, we are learning from our customers, always. When some of the most elegant and glamorous women – celebrities, actresses and style-makers – wear CADAR, it’s an affirmation of our passion for design”, Michal muses.

The ingenuity does not stop at the clever hinges, rails and pivots; it goes beyond by proposing a covetable fine jewellery line. In other words, the mathematical input and astute engineering does not overpower the look of the pieces: they simply disappear behind the soft glamour and effortless chic.

It all comes down to a pared-down luxury, a sort of sensual minimalism for contemporary and elegant living.

www.cadar.com

Text=Olivier Dupon

Olivier Dupon is a 21st century tastemaker and author of Fine Jewelry Couture (2016), SHOE (2015), Encore! The New Artisans (2015, Floral Contemporary (2014), The New Pâtissiers (2013), The New Jewelers (2012) and The New Artisans (2011), all published by Thames & Hudson.

INSTAGRAM <https://instagram.com/olivierdupon>

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